Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Jak radzić sobie ze stresem w pracy? - wlustrze.pl
Jak radzić sobie ze stresem w pracy? | wlustrze.pl

Jak radzić sobie ze stresem to temat bliski każdej z nas. Praca, ciągłe obowiązki, oczekiwania szefa. Świat goni do przodu, a Ty martwisz się, że sobie nie poradzisz, że nie dasz rady? Martwienie się na zapas tylko wzmaga stres. Co zrobić, żeby się mu nie dać?

Stres w pracy jest nam potrzebny, żeby dawać radę codziennym obowiązkom. To fakt. Ale jeśli ten stres jest permanentny i nie odpuszcza ani na chwilę, to znak, że dzieje się coś niedobrego. Amerykańskie Stowarzyszenie Psychologiczne podaje, że 90% chorób, z jakimi mamy obecnie do czynienia, to skutek (pośredni albo bezpośredni) stresu. A to oznacza, że stres z sojusznika stał się naszym wrogiem. Trzeba szybko działać! I wiedzieć, jak radzić sobie ze stresem.

Jak radzić sobie ze stresem – asertywność

Jak radzić sobie ze stresem, kiedy dookoła wszyscy od Ciebie czegoś wymagają? I kiedy Ty czujesz, że nie możesz zawieść? Podstawowe sposoby na stres to po prostu odpuścić i żyć według własnych oczekiwań. A nie oczekiwań innych. Dzięki temu Twój umysł przestanie być pod ciągłym napięciem.

Jednym z najczęstszych rodzajów stresu jest stres w pracy. Według raportu „Badania nad stresem związanym z pracą” stres ma duży wpływ na zdrowie:

Od około trzydziestu lat we wszystkich sektorach zatrudnienia oraz w sferach rządowych narasta przeświadczenie, że odczuwanie stresu związanego z pracą pociąga za sobą niepożądane skutki dla zdrowia i bezpieczeństwa jednostki, jak również dla zdrowia organizacji, którą ta jednostka reprezentuje.

jak radzić sobie ze stresem | wlustrze.pl
Jak radzić sobie ze stresem? | wlustrze.pl


Jak radzić sobie ze stresem w tym aspekcie? Przede wszystkim nie ulegać zbyt dużym oczekiwaniom ze strony środowiska, w jakim się znajdujemy. Naucz się mówić „nie”, a dzięki temu będziesz mogła odpocząć od stresujących sytuacji. Nie dawaj się usilnym prośbom i naleganiom, które przeradzają się w zmuszanie. Jeśli czujesz, że nie dasz rady – powiedz to. Nie przypłacaj zdrowiem oczekiwań innych.

Jak radzić sobie ze stresem – strategie komunikacji

Na stres w pracy pomogą odpowiednie sposoby komunikacji. Już po samym ich przeczytaniu zauważysz, co robiłaś nie tak. Może przy okazji obudzisz sobie większą motywację do codziennych obowiązków.

  • Unikaj słowa „ale”. Pamiętasz ze szkoły? „Ale” to spójnik zdania przeciwstawnego. Jak to się przekłada na prawdziwe życie? Kiedy mówisz „ale”, to tak jakbyś negowała całą poprzednią wypowiedź. Zatem jeśli szef zapyta Cię, czy dasz radę wykonać nowe zadanie, a wiesz, że raczej nie, to powiedz:

Zastanowię się nad tym i dam odpowiedź. Mam dużo pracy, więc muszę sprawdzić, czy podołam.
zamiast:
Chciałabym, ale nie zdążę. Tak, ale na pewno nie dziś.

  • Unikaj słowa „spróbuję”. I znowu przykład ze szkoły. Pamiętasz, jak z Twoich rozprawek w gimnazjum nauczycielka wykreślała słowa „spróbuję udowodnić, że”? Nie możesz próbować. Musisz wiedzieć, czy dasz radę, czy nie. A jeśli jesteś w stanie to określić, to unikniesz niepotrzebnego stresu w pracy.
  • Niedopuszczalne jest też słowo „niestety”. Jeśli powiesz szefowi: Niestety, nie zdążę tego wykonać na czas, to on będzie zły, a Ty zaczniesz się stresować. Zamiast tego powiedz: Jak pan wie, robię wszystko, co w mojej mocy. Nie jestem pewna, czy zdążę.

Sposoby na stres w pracy to tylko teoria. Możesz zamienić ją w praktykę, ale tylko jeśli zaczniesz działać.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz