fbpx

Jak nie marnować jedzenia? 7 porad

Jak nie marnować jedzenia?

Marnowanie jedzenia to duży problem dzisiejszych czasów. Dowiedz się, co robić, aby nie wyrzucać nagminnie jedzenia, a tym samym sporo oszczędzić.

Wiesz o tym, że 16 października obchodzimy Światowy Dzień Żywności? Dzięki niemu społeczeństwo ma zdobywać więcej informacji na temat jedzenia: jego odpowiedniej podaży, problemów związanych z zaburzeniami odżywiania. Święto żywności ma także zwrócić uwagę na problem marnowania żywności.

Marnowanie żywności w XXI w.

Żyje nam się bardzo wygodnie, zupełnie inaczej niż jeszcze 20 lat temu. Przeciętnemu Polakowi niczego nie brakuje, może sobie pozwolić raz na jakiś czas na obiad w restauracji i nie będzie to dla niego obciążenie finansowe. Być może z powodu łatwej dostępności przestaliśmy szanować jedzenie tak, jak robiły to jeszcze nasze babcie. Wyrzucanie jedzenia jest dzisiaj tak bardzo nagminne, że wyliczono, iż przeciętny Polak marnuje 19 kilogramów żywności miesięcznie i 235 kilogramów rocznie. Te liczby przerażają. Przerazi jeszcze bardziej fakt, że te kilogramy przekładają się na ok. 2 tysiące złotych rocznie. Najczęściej wyrzucamy (w odpowiedniej kolejności): pieczywo, owoce, wędliny, warzywa i przetwory mleczne (to dane z 2018 r).

Dlaczego wyrzucamy? Być może dlatego, że mamy za dużo. Bardzo często robimy zbyt duże zakupy, a kiedy nie jesteśmy w stanie przygotować tego, co kupiliśmy, produkty się psują, stają nieświeże i nie jesteśmy w stanie ich zjeść. Co zrobić, żeby żywności nie marnować?

Poniżej kilka porad, jak nie marnować jedzenia.

Jak nie marnować jedzenia – 7 porad

  1. Na zakupy zabieraj listę potrzebnych produktów, którą przygotujesz wcześniej. Zaplanuj posiłki na cały tydzień. Rób duże zakupy raz w tygodniu (mniejsze zakupy, np. wędlinę, świeży chleb) możesz robić częściej, ale z umiarem). Kupuj to, co jest Ci potrzebne. Staraj się nie dać nabierać na promocje, które wyprzedają produkty z krótką datą ważności. Skuszona niższą ceną weźmiesz sporo niepotrzebnych rzeczy, których i tak nie zdążysz wykorzystać.
  2. Jeśli kupujesz produkty ze zbliżającym się terminem ważności, to rób to świadomie, np. jeśli wiesz, że potrzebujesz śmietany do zupy, którą gotujesz dziś, weź taką, której termin przydatności jest niedaleki. Dzięki temu nie będziesz przetrzymywać w lodówce produktów, o których po jakimś czasie zapomnisz.
  3. Dowiedz się, jak przechowywać żywność w lodówce. Konkretne półki są przeznaczone na konkretne produkty i dzięki odpowiedniemu rozłożeniu zakupów masz szanse na dłuższe przechowywanie.
  4. Raz w tygodniu sprawdzaj, co w lodówce nadaje się do szybszego zjedzenia i z tego przygotowuj obiad. Z wielu produktów, na które nie masz pomysłu, możesz stworzyć możesz stworzyć szybki obiad z niczego: pyszny gulasz (np. z dodatkiem mięsa) lub zapiekankę (np. z dodatkiem ziemniaków). To świetny sposób, by marnowanie żywności w Twoim domu było tylko obijającym się o ściany sloganem.
  5. Gotuj na dwa dni (lub trzy, jeśli nie masz problemu z tym, by jeść to samo trzy dni z rzędu). Dzięki temu mniej pracy włożysz w gotowanie, a tym samym zmarnujesz mniej składników.
  6. Nakładaj mniejsze porcje posiłków na talerze. To może być na początku nieco trudne do zrealizowania, jeśli jesteście przyzwyczajeni do większych porcji, jednak wyjdzie Wam na zdrowie. To pewnego rodzaju dieta, która wpłynie również na zrzucenie zbędnych kilogramów.
  7. Polub mrożenie. Zamrażaj zarówno świeże rzeczy, które kupiłaś na zapas (np. mięso, chleb, marchew, seler, owoce), jak i resztki potraw, których już nie masz ochoty jeść (np. trzeci dzień z rzędu). Po kilku dniach, kiedy akurat nie będziesz mieć pomysłu na obiad, będą jak znalazł.

Może masz własne pomysły na to, jak nie marnować jedzenia? Podziel się nimi w komentarzu.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz