fbpx

Czy kawa jest zdrowa?

Spory zastrzyk energii, obudzenie po ciężkiej nocy to dwie najważniejsze zalety, jakie wymieniają miłośnicy kawy. Napój ten znany był w Etiopii w pierwszym tysiącleciu przed naszą erą. W wyniku migracji ludności został przeniesiony również na europejski grunt, gdzie pojawił się dopiero w XVI wieku. Kawa ma tylu zwolenników ilu przeciwników. Jedni twierdzą, że ma dobroczynny wpływ na nasz organizm, podczas gry inni mówią coś zupełnie przeciwnego, przypisując kawie choćby odpowiedzialność za nadciśnienie. Prawda, jak zwykle, leży pośrodku.

Bez kawy trudno żyć

Nie można zapominać, że kawa jest jedną z używek, wymienianych obok na przykład nikotyny. Osoby nadużywające kawy mogą mieć objawy przypominające nerwicę. Pojawiają się trudności z wypoczynkiem, ale przede wszystkim ze snem. Rozdrażnienie, wybuchowość to jedne z symptomów uzależnienia. Nie można jednak demonizować kofeinizmu, ponieważ to zjawisko dość rzadkie. Jak z każdym napojem czy jedzeniem, najważniejsze jest zachowanie umiaru, a jeśli nie umiemy sobie poradzić z uzależnieniem, warto skorzystać z pomocy specjalisty.

Przejdźmy do milszych faktów związanych z kawą. Bez wątpienia każdy z nas doświadczył zastrzyku energii, jaki daje filiżanka porannej, aromatycznej kawy. Za to działanie odpowiada bezpośrednio kofeina, czyli naturalny związek, występujący w kawie. Jej zadaniem jest także stymulowanie organizmu oraz minimalizowanie zmęczenia fizycznego i psychicznego. Należy jednak pamiętać, że kawa nie działa natychmiastowo. Jej skutki można odczuć po godzinie lub dwóch od wypicia.

Co z tym zdrowiem?

Jak wspomnieliśmy, kawę powinno się spożywać w rozsądnych ilościach. Odpada więc kilka lub kilkanaście filiżanek espresso dziennie, pochłanianych przy każdej nadarzającej się okazji. Taka dawka kofeiny negatywnie wpłynie choćby na układ krążenia, a przede wszystkim na ciśnienie tętnicze krwi oraz serce. Jeśli natomiast będziecie dozować sobie ilość wypijanej kawy, zminimalizujecie na przykład ryzyko zachorowania na marskość wątroby czy cukrzycę. Co więcej, niewielkie dawki kofeiny pozytywnie wpływają na pamięć krótkotrwałą.

Oczywiście nie każda kawa będzie mieć takie samo znaczenie dla naszego organizmu. Powyższe cechy to jedynie wycinek długiej listy zalet, dlatego też, aby skorzystać z wszystkich dobroczynnych właściwości kawy, warto parzyć najlepsze jej gatunki. Przydatny będzie z pewnością ekspres – przelewowy lub automatyczny, w którego zakupie pomoże pożyczka przez internet. Dobrym rozwiązaniem jest poszerzenie wiedzy na temat kawy, poprzez przeczytanie książek na temat tego naparu lub też wzięcie udziału w szkoleniach baristycznych.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz