Wrzuć na luz, czyli sposoby na stres

Sposoby na stres - grafika tytułowa

Sposoby na stres to jedne z najbardziej pożądanych przez Polaków informacji. To dlatego, że coraz bardziej się stresujemy – nie tylko w pracy. Jak radzić sobie ze stresem?

Sposoby na stres potrzebne nie tylko w pracy

Stres jest naturalną reakcją ludzkiego organizmu. Wbrew pozorom jest potrzebny, jednak kiedy staje się permanentny, już nie jest tak wesoło. Z tego powodu warto poznać i wprowadzić w życie sposoby na stres, aby nie doprowadzić do choroby.

Według raportu GfK Polonia z 2016 r. stresuje się aż 98% Polaków (2 na 3 osoby przynajmniej raz w tygodniu). Przytoczmy wyniki badań Polacy a stres przeprowadzonych przez GfK:

Zdecydowanie częściej stresują się kobiety. 74% raz w tygodniu lub częściej, w tym aż 22% codziennie. Dla porównania wśród mężczyzn tylko 60% odczuwa stres raz w tygodniu lub częściej, w tym 14% codziennie.  Najczęściej stres odczuwają osoby o najniższych dochodach gospodarstwa domowego (do 2.000 PLN miesięcznie). Co czwarty z nich odczuwa stres codziennie. Rzadziej zestresowane są osoby w wieku 65+: połowa z nich odczuwa stres tylko sporadycznie.

Stres odczuwamy nie tylko w życiu zawodowym. Życie prywatne również nie jest go pozbawione. Według danych GfK Polonia w domu najbardziej stresujemy się z następujących przyczyn:

  • 64% – sytuacja finansowa,
  • 59% – choroba członka rodziny,
  • 34% – choroba dziecka,
  • 33% – zarządzanie budżetem domowym,
  • 31% – remont, obciążenie pracami domowymi.
Wrzuć na luz, czyli sposoby na stres - Grafika, badania

Sposoby na stres. Zamień stres w działanie.

Jak radzić sobie ze stresem, kiedy czujesz, że jest o krok od jeszcze większych problemów? Zamień stres na coś pozytywnego! Nie niweluj go tabletkami, suplementami diety i innymi takimi – będziesz się kręcić w kółko. Lepiej pożegnaj stres w naturalny sposób. Oto propozycje:

  1. Zamień stres w mobilizację. Niech stres będzie dla Ciebie początkiem konkretnych działań. Jeśli zestresowany organizm odpowiednio pokieruje nerwową sytuacją, skutki negatywne można przekuć w pozytywne. Stan gotowości może się okazać zbawienny dla wielu codziennych czynności.
  2. Hormon stresu zneutralizuj endorfinami, czyli zamień stres w aktywność fizyczną. Dzięki temu więcej wypracujesz, co okaże się pozytywne dla Twojego wygłodniałego aktywności organizmu. Czujesz stres po pracy albo po wykonaniu miliona domowych obowiązków? Zaplanuj wyjście na siłownię, na spacer albo na jogging.
  3. Spędzaj więcej czasu z najbliższymi. Nie na kłótniach, oczywiście. Chodzenie po galeriach handlowych też odpuść, bo to nie przyniesie upragnionego celu (raczej jeszcze bardziej zmęczy). Lepiej spędź trochę czasu na wspólnej grze w kalambury, na wspólnym robieniu obiadu, oglądaniu zabawnego filmu czy wyjściu do restauracji.
  4. Podchodź do problemów zadaniowo. Wówczas stres będzie wyzwaniem.
  5. Żadne sposoby na stres nie będą działać, jeśli Twój organizm będzie zmęczony, dlatego wysypiaj się. Nie odczuwając zmęczenia, łatwiej pokonać stres.

Wrzuć na luz i stresuj się tylko tyle, ile potrzeba. Całą resztę zamień w działanie.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz